Hoe kan ik het beste vasten?

Starten met vasten

Month: augustus 2022

Vasten verbetert je algehele gezondheid. Het verkleint het risico om hart- en vaatziekten te krijgen, stimuleert vetverbranding, repareert beschadigde cellen, draagt bij aan een betere darmflora en vaak val je er ook nog een aantal kilo mee af. Daarnaast werkt vasten tegen diabetes type 2, ondersteunt het patiënten met chemotherapie in de strijd tegen kanker, en is het gezond voor je hersenen. Maar hoe kun je nou het beste vasten?

Bekijk ook: 8 bewezen voordelen van vasten

Welke soorten vasten zijn er?

Officieel is vasten het proces waarbij je je volledig terugtrekt van voedsel om in een “vastenstaat” te komen. De laatste jaren zijn er veel verschillende vormen van vasten opgekomen die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben.

Intermittent fasting

16:8

Bij intermittent vasten 16/8 eet je voor 16 uur niet en de resterende 8 uur per dag wel. Veel mensen houden hun “eating window” tussen 12:00 uur en 20:00. Dit is een hele populaire manier van vasten omdat het voor veel mensen erg toegankelijk is. Hoe je het wilt indelen is helemaal aan jezelf. Je kan het ook nog effectiever maken door te gaan naar bijvoorbeeld 20/4, waarbij je alleen eet in een window van 4 uur en dus 20 uur vast.

5:2 dieet

Het 5:2 dieet is ook een vorm van intermittent fasting. Hierbij eet je 2 dagen in de week 24 uur niet (of nauwelijks), en 5 dagen eet je normaal. Bij dit dieet zijn er verder geen echte beperkingen in wat je kunt eten. Het gaat voornamelijk om wanneer je eet.

Watervasten

Dit is een vorm van vasten waarbij niets anders geconsumeerd mag worden dan water. De duur van een watervast-periode is vaak 24-72 uur, maar sommige mensen doen het voor 5-7 dagen of zelfs nog langer. Hoe langer je lichaam zich in een “vast” bevindt, hoe meer je van de voordelen merkt. Daarom geeft watervasten goede effecten, omdat je lichaam hierbij een langere tijd aan één stuk zich in een vastenstaat begeeft. Let er wel op: als je het echt heel lang vol houdt kunnen je organen stil komen te liggen. Twijfel je over je gezondheid, neem dan voordat je begint even contact op met je huisarts.

Fasting Mimicking Diets (FMD)

Voor veel mensen is vasten best moeilijk, zeker als je er niet toe gedwongen wordt. We hebben allemaal een natuurlijke drang om te eten, al helemaal als voeding voor het grijpen ligt. Uit onderzoek blijkt dat onze cellen vooral sterk reageren op tekort aan eiwit (=bouwstof) en suiker (=brandstof).

Die wetenschap bracht de topwetenschapper Valter Longo op het idee van een “vasten nabootsend dieet”: voeding waar nagenoeg geen suiker en eiwit in zit, maar wel vezels en gezonde vetten, zodat je lichaam denkt dat er niks binnenkomt terwijl je wel iets mag eten. Veel onderzoek heeft sindsdien aangetoond dat vasten nabootsende diëten vrijwel dezelfde effecten hebben als totaal vasten.

Voordelen van Fasting Mimicking Diets

FMDs zijn precies zo samengesteld dat het lichaam reageert alsof er helemaal niets wordt gegeten. Er is steeds meer onderzoek dat aantoont dat regelmatig gebruik van een FMD kan bijdragen aan een betere gezondheid. Voor gezonde mensen is het gebruik bovendien veilig. Je kunt wel lichte klachten ervaringen zoals soms een slap gevoel (als gevolg van het gebrek aan energie) of hoofdpijn (door gebrek aan je gewende hoeveelheid cafeïne).

Wetenschapper Valter Longo heeft de eerste en enige FMD opgericht als onderdeel van L-Nutra. Meer dan 20 jaar uitgebreid onderzoek, miljarden investeringen en wereldwijd veel verschillende gedane trials hebben uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van de eerste FMD®: ProLon®. Het programma bestaat uit een 5-daags plantaardig maaltijdprogramma, bestaande uit een mix van complexe koolhydraten, zeer weinig eiwit en hoge niveaus van gezonde vetten.

Probeer nu

Profiteer van alle voordelen van vasten terwijl je ondertussen kan blijven eten.

Probeer nu het ProLon 5 dagen programma

*Als je ziek bent is het verstandig om eerst met je arts te overleggen. Soms is het onverstandig om (nog meer) gewicht te verliezen. Soms moet het gebruik van medicijnen worden aangepast (zoals medicijnen voor diabetes of hoge bloeddruk).


8 bewezen voordelen van vasten

Waarom vasten goed voor je is

Month: augustus 2022

Steeds meer mensen die het doen: vasten. Veel mensen doet het denken aan religie. Maar het wordt een steeds populairder fenomeen voor iedereen omwille van gezondheidsredenen.

1 – Het stimuleert vetverbranding waarmee je vaak wat kilo’s kwijtraakt

Wanneer je vast maakt je lichaam minder insuline aan. Het lichaam gaat dan de benodigde energie ergens anders zoeken, zoals de vetreserves die al opgeslagen zijn in je lichaam. Bij de verbranding hiervan komen ook ketonen vrij.

2 – Vasten verkleint het risico tot overgewicht, hart- en vaatziekten en verlaagt cholesterol en bloeddruk

Omdat je minder insuline aanmaakt, neemt ook je insulineresistentie af. Dit is in heel veel gevallen een grote oorzaak van onder andere overgewicht en hart- en vaatziekten. Door te vasten zul je het risico om deze ziekten te krijgen verminderen. Ook helpt regelmatig vasten om de cholesterolwaarden te verbeteren en je bloeddruk te verlagen.

3 – Vasten zorgt voor autofagie: het opruimen en repareren van beschadigde cellen

Onze cellen “voelen” als er minder eten binnenkomt en passen zich dan aan. Ze worden zuiniger met energie, stoppen met groeien en vermenigvuldigen, en gaan meer investeren in onderhoud en herstel. Ze beschermen zichzelf tegen beschadiging en gaan afvalproducten in de cel gebruiken als brandstof (“autofagie”). Ze “schonen zichzelf op”, het proces van opruimen en repareren wordt versterkt. Uit onderzoeken blijkt dat je na ongeveer 72 uur een totale reset van onder andere het immuunsysteem hebt bereikt.

4 – Verbeter je darmflora

Slechte bacteriën sterven sneller af met vasten, waardoor gezonde bacteriën de kans hebben om te groeien. Deze bacteriën spelen zo’n grote rol bij de stofwisseling, voedselvertering en je immuunsysteem, dat dit klachten kan verbeteren wanneer de gezonde bacteriën in de plaats komen voor de slechte. Zo kan een prikkelbare darm, opgeblazen gevoelen buikpijn verminderen.

5 – Vasten beschermt en ondersteunt je brein tegen hersenziektes

Door te vasten en minder calorieën in te nemen, bescherm je je hersenen tegen genetische- en omgevingsfactoren die normaal voor achteruitgang zouden zorgen van het zenuwstelsel. Dit kan bijvoorbeeld ziekten als Alzheimer en Parkinson helpen voorkomen. Ook zorgt vasten voor ondersteuning van je algehele hersenwerking, stimuleer je de aanmaak van nieuwe neuronen en houdt je bestaande neuronen langer gezond.

6 – Vasten draagt bij aan het bestrijden van diabetes type 2

Het lichaam wordt gevoeliger voor insuline doordat o.a. bloedglucose en insuline dalen. Hierdoor neemt het risico op het krijgen van diabetes type 2 af. Wanneer je al diabetes type 2 hebt, kan vasten er ook voor zorgen dat dit volledig wordt omgedraaid waardoor medicatie gebruik kan afnemen en soms zelfs stoppen.

7 – Vasten ondersteunt kankertherapie

Wanneer een patiënt tijdens zijn kankerbehandeling vast, worden gezonde cellen beschermt en kankercellen juist niet wanneer de chemotherapie plaatsvindt. Dit zorgt er voor dat patiënten significant minder bijwerkingen als vermoeidheid en maag- en darmproblemen van deze behandeling ervaren dan mensen die niet vasten. Vaak hebben ze ook weer minder medicijnen nodig om deze problemen te bestrijden.

8 – Vasten = langer leven

Door de toename in autofagie, breken beschadigde cellen sneller af en worden cellen gerepareerd, wat je gezondheid bevordert. Ook de veranderingen van de IGF-1 (Insulin Growth Factor), helpt veroudering tegen te gaan. Deze stof zorgt namelijk voor groei in bijna alle cellen in ons lichaam. Hoewel we het nodig hebben als we jong zijn, kan deze groei de veroudering versnellen wanneer we ouder zijn.

De beste tips om te vasten

Wil je vasten eens proberen?

Lees hoe je het beste kunt vasten

Bronnen